Direktlänk till inlägg 29 juli 2007

Om vår helg,,

Av Bina - 29 juli 2007 17:50

I Fredags åkte vi iväg, vi hade inte riktigt bestämt vart vi skulle, men jao efter en liten bit bestämde vi oss för att åka till Akureyri, den andra största staden här på Island..

Vi tog ringleden 1:an Norr ut.. Det tog oss ca 5 timmar att komma upp til Akureyri, när vi väl va där hade vi tänkt tälta..

Tror att bekvämlgheten tog över och ja, vi bestämsde oss föratt ta in på hotell, Hotel Edda Plus Akureyri.. Nybyggt och Fräscht, men som kräsen hotel männsika fick man väl inte direkt valuta för pengarna.. =)

Frukosten dagen efter va ur kass, kräsen som man är är hotelfrukost verkligen något speciellt.. Detta va URKASST.. Så nee inte va jag nöjd med den iaf...


Vi tog oss en promenad i Akureyri, tog en massa kort. Tog även en fika på huvudgatan i ett sött hus. Vi drack varsinn super god Latte, MUMS..  

Vi bestämde oss också för att gå in i bokaffären och tjuvläsa lite turistböcker om vad man borde se på Norra Island, fick oss lite tips och begav oss mot östra Island..Vi lämnade Akureyri vid 13-tiden Målet var Egilstadir/Höfn..


På vägen dit stannade vi till och gick en bit på 1 av 3 mest aktiva Vulkanerna, Krafla.. Va häftigt.. Gick även på en liten daldel som är vulkanist.. Dock luktade det inte Hallon där direkt.. Man höll för näsan men efter detta stop hade vi både onte i huvudet, och därefter kom även min åksjuka.. Bilderna är super fina men i efterhand, inte värt det! Stanken var enorm, huvva!!


Efter mycket lavafält och landskap som liknande ökenlandskap och en massa höga bergsvägar vissa med en sluttning på 12%, fanns även vägar med 17% men vi valde bort dessa efter som jag satt och gallskrek och höll på att dra i ratten, vilket Martin tyckte va OERHÖRT jobbigt, förstår honom men usch vad läskigt det va! Alla små får/lamm som  var ute och knattade på vägarna var inte allt för roligt, de verkar vara döva, så ibland fick vi stanna och vänta på att de hade ätit upp sin mat på vägen så vi kunde köra vidare!



Vi kom fram  till Egilstadir vid 18-tiden bestämde oss då förat köra vidare.. Vi körde av grusvägen efter ett tag och satte i gång middagen, på en engånggrill.. Blev Hamburgare mums gott va det.. Höfn kom vi till vid 21-tiden.. Höfn är närmsta stad till Vatnajökull, Europas största Glaciär, som är sjukt massiv.. Väntar bara till hösten när vi ska upp på glaciär tur där.. Ska bli sjukt kul.. 

Vi körde vidare med målet att komma så nära Vik som möjligt.. Efter lite små stop vid bla. Glacier Lagoonen kollade på en massa isblock, riktigt häftigt men otroligt läskigt.. Tänk på miljön allihopa bara..!!

Vi körde ca 1 timme till, när klockan va 00.30 stannade vi vid en campingplats, orkade dock inte sätta upp tältet så blev att sova i bilen, funkade helt ok.. Lite kallt ibland ocg varmt ibland..


Vi vaknade vid 8.30, så vid 9-tiden åkte vi vidare mot Reykjavik.. Vi stannade till vid Vik, massa häftiga klippor och sånt, även Puffin fågeln, som är unik för Island såg vi riktigt cool fågel.. Va riktigt häftigt..

Sen brumade vi vidare mot Reykjavik, vi kom hem vid 13-tiden, nu är vi helt slut" Martin ligger i fåtöljen och sover=)


Ska kolla någon dålig rulle sen sova, TRÖTT! Imorgon är det dags för jobbet! =)


Finns en massa bilder på min resedagbok alldeles strax.. Vi tog 300 bilder i helgen.. en massa massa bilder=) Några blev toppen bra! 


 
 
evelina

evelina

29 juli 2007 23:32

åh, vad häftigt att se vulkaner! Skönt o få komma iväg lite, ni som jobbar så mkt!


kram

http://www.evelinastrand.blogg.se

 
Ingen bild

Mam

31 juli 2007 03:12

Gulle dig skruttepluttan!! Började nästan gråta när du tog upp Aina o Gunnar, skruttis kommer du ihåg... nä ska inte ta upp det men mysigt vá det. Jaha så, så blev det med den campingen, inte en dag i tältet, jag visste det tjihi!!! Men iallafall det verkar som om ni fick se en hel del, kanon. Och snart kommer vi för i överimorgon är det äntligen augusti, snart snart så är vi där. Jag har överlevt den förbaskade städningen o han har mage o tycka att vi "kanske" har olika uppfattningar på hur en flyttstädning ska vara.IDIOT Han måste vara blind som inte ser SKITEN! Nä nu måste jag nanna, ska maila honom senare idag o säga vad jag tycker. Love you.Mam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bina - 1 januari 2009 22:48

    Kolla gärna in:      http://bina.blogg.se 

Av Bina - 28 december 2008 03:36

Jaaa ni, ännu en dag av samma kaliber.. Men ja, Mr X som jag så gärna kallar honom skulle ha jobbat idag men eftersom det var lite boende på hotellet behövdes han inte, men vi hann endå träffas och prata i några minuter.    Endå fast det som behövdes...

Av Bina - 27 december 2008 02:25

Nu ligger man i sängen efter en kväll med stress.. Har jobbat extra idag, tillbaka till det jag älskar... Vara på golvet! Men nu ligger jag i sängen igen med halsont och feber, men jag hoppas att det försvunnit när jag vaknar imorgon.. =) I WISH!   M...

Av Bina - 25 december 2008 19:38

Här har vi mina julklappar för i år..  En perfekt dammsugare för min lilla pärla, som jag för övrigt har fixat i ordning så nu stortrivs jag ännu bättre.. Bara en ny kökslampa och sen fixa tillbadrummet, jaa skulle mer än gärna byta ut diskbänken ock...

Av Bina - 25 december 2008 14:14

Igår så va det som alla vet julafton! Va en riktigt mysig julafton! Tack familjen! Ja för ni är en stor del av mitt liv och har alltid funnits där... Tack! =)   Blev en riktigt mysig dag med massa god mat! Tack Laurent och Jennie föratt jag fick komm...

Ovido - Quiz & Flashcards