Direktlänk till inlägg 2 september 2007

SABINA

Av Bina - 2 september 2007 13:30

SABINA
Namnsdag 27:e OktoberDiskutera Sabina och andra namn i Namntoppens forum

Sabina är ett kvinnonamn med latinskt ursprung, och betyder helt enkelt "sabinsk kvinna". Sabinerna var ett fornitalienskt folk som levde i bergstrakterna.
Namnet har använts som dopnamn i Sverige sedan 1500-talet men har inte haft något större genomslag förrän på senare tid. Det hade en topp runt 1990 då det nästan nådde 50:e plats i popularitet och de flesta med detta namn är under 25 år. En form av namnet är Sabine. Äldsta belägg i Sverige, år 1582
31 december 2005 fanns det totalt 6 050 personer i Sverige med namnet, varav 4 050 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 78 flickor namnet, varav 43 fick det som tilltalsnamn.


Taget från Namntoppen.se


Mitt namn är Sabina, men har aldrig varit nöjd, vet inte varför tycker bara att Sabina inte låter så bra.. Ville alltid heta Amanda.. men fick heta Sabina och har hellre det än mina mellannamn.. Karin och Erica.. Förlåt Mormor =) 

Men nu på senare dagar har jag väl mer eller mindre tyckt att namnet är helt ok..

Har nästan alltid vart den enda som hetat Sabina, va vid ett tillfälle p någon hemmafest i Bromma som jag presenterade mig och den andra tjejen också sa Sabina, som båda två stod med hakan ner till marken, hon hade aldrig heller hört någon presentera sig med det namnet. Dock stavade hon det Zabina..  


Men det är svårt med namn..  Har alltid sagt att får jag barn en tjej ska hon heta Amanda.. Men tror inte det längre.. Martin tycker inte om namnet.. =)

Vi har pratat om Tristan, Matilde (Matilda, Tilda, Tilde)


Sen vill vi ha kvar några av våra släktnamn.. Jag har Karin & Erica ifrån mig och Martin har Frederick. Vi får se.. Men roligt det där med namn..


Vilka är era favorit namn?? Är ni nöjda med ert namn?  


Är jag en Sabina? 

 
 
Ingen bild

qristall

2 september 2007 13:59

Själv har jag alltid gillat ditt namn, umgicks lite med en tjej i mina tonår som heter Sabina. Håller med om att det är lite ovanligt.
Vad drar dig i från kalla Island till härliga Australien?
Ha det gött i kylan

 
Evelina

Evelina

2 september 2007 15:33

jag tycker sverige är ett jättebra land! bra med sjukhus, skola o bidrag o så... MEN det negativa är faktiskt vädret, men jag tycker det funkar lika bra att åka utomlands nån gång då o då =)
kraaam

http://www.evelinastrand.blogg.se

 
Evelina

Evelina

2 september 2007 15:35

klart du är en sabina, jättefint ju! jag gillar inte evelina så jättemycket, men har vant mig liksom!
Tristan tycker jag med är jättefint! Och så gillar jag Haley. Meeen, man hinner väl ändra sig tusen gånger om när man väl har en bulle i ugnen =)
kram

http://www.evelinastrand.blogg.se

 
emmely

emmely

2 september 2007 20:57

Ja ,jag tycker du passar med namnet Sabina. Det är lite udda men det är mitt med. Jag heter Emmely. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om mitt namn. Jag tycker det är otroligt jobbigt när alla lärare och personer som ska skriva ner mitt namn inte vet hur det stavas och man måste ta en bokstav i taget. E M M E L Y du fattar väll. Jag har ett konsigt efternamn också så det kan förrvärra det hela. Men samtidigt gillar jag att vara lite anorrlunda Jag har fått höra alla möjliga varianter av mitt namn tex emeliy ,emmlliy emmeliy. Men jag har väll vant mej vid namnet.

http://graje.blogg.se

 
Ingen bild

tobias

6 september 2007 22:18

Mitt namn är ju inte så sexigt. Jag är ateist och namnet betyder "Gud är god".
Se själva:
http://namntoppen.se/index.php?page=namefacts&name=Tobias

Eller sök ditt eget namn här: http://namntoppen.se/index.php?page=search

*gud är ond*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bina - 1 januari 2009 22:48

    Kolla gärna in:      http://bina.blogg.se 

Av Bina - 28 december 2008 03:36

Jaaa ni, ännu en dag av samma kaliber.. Men ja, Mr X som jag så gärna kallar honom skulle ha jobbat idag men eftersom det var lite boende på hotellet behövdes han inte, men vi hann endå träffas och prata i några minuter.    Endå fast det som behövdes...

Av Bina - 27 december 2008 02:25

Nu ligger man i sängen efter en kväll med stress.. Har jobbat extra idag, tillbaka till det jag älskar... Vara på golvet! Men nu ligger jag i sängen igen med halsont och feber, men jag hoppas att det försvunnit när jag vaknar imorgon.. =) I WISH!   M...

Av Bina - 25 december 2008 19:38

Här har vi mina julklappar för i år..  En perfekt dammsugare för min lilla pärla, som jag för övrigt har fixat i ordning så nu stortrivs jag ännu bättre.. Bara en ny kökslampa och sen fixa tillbadrummet, jaa skulle mer än gärna byta ut diskbänken ock...

Av Bina - 25 december 2008 14:14

Igår så va det som alla vet julafton! Va en riktigt mysig julafton! Tack familjen! Ja för ni är en stor del av mitt liv och har alltid funnits där... Tack! =)   Blev en riktigt mysig dag med massa god mat! Tack Laurent och Jennie föratt jag fick komm...

Ovido - Quiz & Flashcards